Fra elev til lærling. En enklere vei til læreplass!
Hvert år faller omtrent 2000 yrkesfagelever ut av videregående skole, fordi de ikke får seg læreplass. Vi har kartlagt behov og utviklet konsepter for et nytt “Lærlingtorg”. Løsningen er publisert og gir tilgang til over 20.000 lærebedrifter i hele Norge.
Det er en stor utfordring for samfunnet og for den enkelte elev. For Utdanningsdirektoratet utforsket vi hvordan flere elever skal få en god læreplass.
Hvilket problem løste vi
Veien fra skolehverdag til å starte som lærling kan føles lang. Å skaffe seg læreplass er nesten som en ordinær jobbsøkingsprosess. For mange 16-17 åringer er det et ukjent og skummelt terreng. God støtte fra lærere, rådgivere og bedriftene selv er viktig. Denne støtten, eller formidlingen, praktiseres i dag ulikt fra fylke til fylke. Tilfeldigheter, foreldres nettverk og elevens egne ferdigheter kan gi unødvendige og urettferdige utfall av prosessen.
Dette oppnådde vi
Vi utforsket om en nasjonal portal for læreplasser kan bidra til å lette formidlingen. Hva slags innhold og funksjonalitet må den ha for å treffe behovene, og kan det løses av eksisterende løsninger eller trengs det en helt ny løsning?
Gjennom arbeidet skapte vi et bedre kunnskapsgrunnlag om både elevenes, bedriftenes og skolenes behov. Vi beskrev viktige behov som gikk på tvers av målgruppene. Blant funnene var behov for en enhetlig praksis og gevinstene det kunne gi, behovet for tillitsfull dialog mellom elev og lærebedrift samt tiltak for å rekruttere og beholde lærebedrifter. I tillegg så vi hvordan en slik tjeneste, om den blir brukt godt, også kan bidra til at opplæringskontorer tidligere kan fange opp elever som trolig vil slite med å finne seg læreplass.
Lærdommene fra dette prosjektet ble sammenstilt med andre analyser, og tatt videre til Kunnskapsdepartementet. Departementet bevilget penger til utvikling av en løsning, og den er i dag i bruk av direktoratet, opplæringskontorer, elever og lærebedrifter.
Sånn gjorde vi det
Vi samlet innsikt gjennom intervjuer og en spørreundersøkelse. For å få et godt kunnskapsgrunnlag var det viktig å ha en god spredning blant de vi involverte. Gjennom 45 individuelle intervjuer snakket vi med ansatte i skolene, fylkeskommunene og bedriftene – og ikke minst elever og lærlinger. For å nå flere, brukte vi en spørreundersøkelse som et nyanserende lag. Det finnes over 400 opplæringskontorer som representerer ulike lærebedrifter som går sammen om å gi elever læreplass. 190 svar gav oss en grundigere innsikt i opplæringskontorenes behov og praksis, og samtidig gav det mulighet til å se funnene fra intervjuer i et nytt lys.
Interessert i å høre mer om dette prosjektet?
Øyvind Grønlie, oyvind@comte.no
Øyvind er utdannet industridesigner, og har jobbet med tjenestedesign siden 2008. Han er sterkt samfunnsengasjert og kreativ, og svært erfaren med samskaping og inkluderende design. Ved siden av Comte Bureau har Øyvind undervist i design ved OsloMet, Kunsthøgskolen i Bergen og startet Sesong Eidsvoll - en kafe og møteplass basert på lokale varer.