Appen som øker skolegjennomføring

Elevtjenesten på mobil

I dag går 200.000 ungdommer på videregående skole. 40.000 av dem kommer ikke til å fullføre. Dette er både et problem for samfunnet og for enkeltindividet. Elevtjenesten bidrar til at flere klarer å gjennomføre skolegangen ved å gi ungdommer rask tilgang til støtteapparatet.

Hvilket problem løste vi

Skolene har mange rådgivere og hjelpere, men elevene som trenger hjelp tar ikke kontakt. Skal elevene kontakte hjelperne, må det være når de vil, når de har tid og når de tør. Elevene ønsker seg en “rød knapp” de kan trykke på og få hjelp - i stedet for å stå å banke på låste dører med korte åpningstider.

Dette oppnådde vi

Elevtjenesten samler alle hjelperne i én app – og er tilgjengelig når eleven trenger det, der eleven trenger det. Kommuner kan samarbeide om å ha for eksempel karriereveileder og helsesykepleier online, selv om det potensielt er store geografiske avstander. Ungdom kan også få hjelp av ideelle organisasjoner i appen. 


Allerede har det vært tusenvis av samtaler i appen om alt fra karrierevalg og kjærlighetssorg til selvmordstanker. Skolene får hjulpet elever de ellers ikke ville fått snakket med. Dersom elevene velger  å være anonyme får hjelperne i det minste foten i døra og kan få gitt gode råd i en desperat situasjon. Les mer om tjenesten på elevtjenesten.no.

Sånn gjorde vi det

Tjenesten er resultat av en involverende prosess der vi fant 20 viktige innsikter. Sammen med elever skisserte vi 30 ulike løsningsrom knyttet til disse. Kombinasjonene av tre løsningsrom ledet frem til løsningen Elevtjenesten. Idéen dukket opp i en workshop med elever -  og den opprinnelige beskrivelsen sees på bildet under. Den ble testet som et pilotprosjekt ved mange ulike videregående skoler før den ble implementert.

Skisse fra workshop, elevtjenesten

Oyvind Comte

Interessert i å høre mer om dette prosjektet?

Øyvind Grønlie, oyvind@comte.no

Øyvind er utdannet industridesigner, og har jobbet med tjenestedesign siden 2008. Han er sterkt samfunnsengasjert og kreativ, og svært erfaren med samskaping og inkluderende design. Ved siden av Comte Bureau har Øyvind undervist i design ved OsloMet, Kunsthøgskolen i Bergen og startet Sesong Eidsvoll - en kafe og møteplass basert på lokale varer.


Comte Bureau

Comte Bureau help you innovate and create better services, products and environments. We firmly believe that it’s possible to create value for clients, and at the same time shape the future in a responsible way.

We are an interdisciplinary team consisting of social scientists, architects, graphic designers, service designers, product designers and business consultants. And whether the goal is to rethink a public service, improve a brand concept or design a space we use the same approach which start with a deep understanding of people - followed by a development of solutions responding to their needs.

Our unique combo of competence allows us to develop customer experiences within a wide range of businesses. And through collaboration, innovation and creativity we want to inspire people to adopt new behaviors that can have a positive impact on our surroundings.

https://comte.no/
Forrige
Forrige

Økt kvalitet på trygghetsskapende velferdsteknologi

Neste
Neste

Fra elev til lærling. En enklere vei til læreplass!