Økt kvalitet på trygghetsskapende velferdsteknologi
I 2035 vil Norge mangle over 28.000 sykepleiere. Ulike former for velferdsteknologi er en av løsningene som kan bidra til en god alderdom og et godt liv for mennesker med kroniske sykdommer. For Oslo kommune har vi kartlagt brukernes og tjenestenes behov knyttet til for trygghetsskapende velferdsteknologi.
Hvilket problem løste vi
Trygghetsskapende teknologi er én type velferdsteknologi. Den skal bidra til at personer kan bo hjemme lenger og ha en mer selvstendig og aktiv hverdag. Et eksempel på slik teknologi er sensorer som varsler om fall, slik at man får hjelp i hjemmet sitt eller uteområdene man befinner deg i. GPS-sendere av ulikt slag er svært nyttig for personer som vandrer og har utfordring med hukommelsen. Det gir trygghet til både brukeren og pårørende. Men hvordan er det egentlig å være brukeren av dette? Hvordan er det for den pårørende? Hvordan må kommunens øvrige tjenester tilpasses? Det er fremdeles mange uløste spørsmål knyttet til dette, og for å støtte kommunen i sine valg har vi brukt vår ekspertise og erfaring på feltet til en behovskartlegging.
Dette oppnådde vi
Behovskartleggingen støtter kommunen i innkjøp av ny, brukervennlig teknologi. God teknologi må spille på lag med brukerne — ikke være en plage i hverdagen. Det høres kanskje åpenbart ut, men selve brukskvaliteten på teknologien man kjøper inn kan være vanskelig å vurdere for en innkjøpsavdeling. Ved å ta brukernes historier på alvor går Oslo kommune i bresjen for ny, brukervennlig trygghetsteknologi. Om møtet med teknologien er god for brukerne, vil den bidra til trygghet og mestring. Dette kan igjen fremme aktivitet, og en sunnere og mer meningsfull hverdag.
Mye av teknologien som skal tas i bruk er ikke utviklet ennå, og selv om det er mange store selskaper som leverer velferdsteknologi, er det også mange små oppstartsselskaper. Det er mange suksesshistorier, men også tydelig at mange selskaper har teknologien i fokus – ikke menneskene.
I verktøykassa til tjenestedesignere finnes mange av metodene og verktøyene som kan sørge for at teknologien passer brukernes behov. I dette prosjektet har vi gjennomført en behovskartlegging. Denne danner grunnlaget for en god kravspesifikasjon til leverandørene.
Sånn gjorde vi det
Gjennom intervjuer med brukere, pårørende og helsepersonell beskrev vi hvilke krav kommunen bør stille til leverandører av trygghetsskapende teknologi. Intervjuene brakte frem historier om praktiske utfordringer. For eksempel om ladere som er så knotete at personer med litt svak finmotorikk ikke kan bruke de, eller løsninger der forskjellen på ulike knapper ikke var merkbar uten sylskarpt syn - eller forstørrelsesglass. Funnene og anbefalingene er oppsummert i en visuell og handlingsrettet rapport som viser Oslo kommune veien mot fremtidens velferdsteknologi.
Interessert i å høre mer om dette prosjektet?
Halvor Skrede, halvor@comte.no
Halvor er partner i Comte Bureau, og er svært erfaren med å løse komplekse, systemiske utfordringer med designtenkning. Han skaper system i kaoset, og ser muligheter blant alle utfordringene. Halvor har vunnet Merket for god design fra Norsk designråd, og undervist og veiledet masterstudenter ved OsloMet.