Økt fokus på arkitektonisk kvalitet i Statsbygg

Hvordan skape kvalitet i norsk arkitektur på tvers av faggrupper? Hovedoppgaven til Statsbygg er å tilby kostnadseffektive og funksjonelle lokaler til statlige virksomheter. De forvalter bygg for nesten 50 milliarder kroner, fra regjeringens kontorer til høgskoler og fengsler. Vi har arbeidet med Statsbygg for å starte samtalen om hvordan arkitektonisk kvalitet kan konkretiseres og måles når eksisterende og nye eiendommer skal utvikles.

Hvilket problem løste vi

Arkitektur oppleves subjektivt. Noen vektlegger de visuelle inntrykkene. Andre sier at god arkitektur ikke skal legges merke til. Statsbyggs største verdi er fagkompetansen hos sine medarbeidere. Vi inviterte disse for å diskutere, argumentere og bli utfordret på hva de mener er god kvalitet. Målet var å etablere et felles språk om kvalitet i arkitektur, og lage verktøy for å implementere dette i Statsbygg sine arbeidsprosesser.

Dette oppnådde vi

Ved å ta utgangspunkt i brukernes behov og kombinere dette med kvantitative data skapte vi et felles innsiktsgrunnlag som bidro til at Statsbygg ulike faggrupper startet diskusjonen om kvalitet i arkitektur. Videre så vi på de interne arbeidsprosessene, og identifiserte hvor og når denne samtalen burde tas. Vi skapte og testet verktøy som skal fasilitere denne samtalen, og bidra til at kvalitet og brukskvalitet blir et viktig parameter i vurderingen av prosjekter - på linje med tid, miljø og kost.

Sånn gjorde vi det

“Arkitektur” og “kvalitet” er ikke entydige begreper i bransjen. Forståelsen og anvendelsen av disse begrepene varierer med fagbakgrunn, firma, ansvarsområder og til dels subjektive aspekter som smak.  Gjennom samskaping med en bredde av faggruppene som arbeider i Statsbygg bidro vi til en større forståelse for hvordan man kan snakke om arkitektonisk kvalitet. Å diskutere arkitektonisk kvalitet forutsetter et rammeverk for en slik diskusjon. I prosjektet var det flere utfordrende


Interessert i å høre mer om dette prosjektet?

Øystein Evensen, oystein@comte.no

Øystein startet Comte Bureau i 2008. Han er utdannet sosiolog fra Universitetet i Oslo. Han har ledet komplekse innovasjonsprosjekter med mange involverte aktører, og har lang erfaring med digitalisering i offentlig sektor. Øystein sitter i styret i innovasjonsdistriktet Punkt Oslo.


Comte Bureau

Comte Bureau help you innovate and create better services, products and environments. We firmly believe that it’s possible to create value for clients, and at the same time shape the future in a responsible way.

We are an interdisciplinary team consisting of social scientists, architects, graphic designers, service designers, product designers and business consultants. And whether the goal is to rethink a public service, improve a brand concept or design a space we use the same approach which start with a deep understanding of people - followed by a development of solutions responding to their needs.

Our unique combo of competence allows us to develop customer experiences within a wide range of businesses. And through collaboration, innovation and creativity we want to inspire people to adopt new behaviors that can have a positive impact on our surroundings.

https://comte.no/
Forrige
Forrige

Fra elev til lærling. En enklere vei til læreplass!

Neste
Neste

En studentbolig som motvirker ensomhet