På lik linje -overgangen til egen bolig for unge med funksjonsnedsettelser
I løpet av det siste året har vi jobbet med prosjektet “På lik linje” for Asker kommune, sammen med Rambøll. Vi har utforsket løsninger for å støtte unge med nevrodivergens i å mestre det å bo på egenhånd.
Hvilket problem løste vi
Vi har avdekket reelle behov både hos unge nevrodivergente og deres pårørende, og forsøkt å svare på disse behovene innenfor tjenestenes rammer og handlingsrom. Bred involvering av tjenestene gjennom hele prosjektet har vært nødvendig for å lykkes. Prosessen har vært utpreget samskapende, i tråd med god “tjenestedesigntilnærming”.
Gjennom prosessen har vi utviklet forslag til tiltak som er nokså universelle, altså at tiltakene kan ha stor effekt i den aktuelle målgruppa, men også for unge flest, både i planleggingsfasen og i den første tiden de skal mestre å bo for seg selv.
Dette oppnådde vi
Prosjektet foreslår en løsning som består av to hovedelementer, som begge bidrar til å støtte den unge med å kartlegge, lære opp, trene på og mestre det å bo på egenhånd.
“Helt mitt” er en skisse til en digital plattform som samler relevant informasjon om å planlegge å flytte, navigere i boligmarkedet og ikke minst om det å bo for seg selv - både mtp. de praktiske og de emosjonelle aspektene knyttet til dette.
Rollen “Boligfadder” er en person den unge og pårørende har tillit til. Boligfadderen er en tillitsperson som støtter den unge gjennom hele “boligkarrieren”, dvs.fra planlegging og hele veien frem til hen bor trygt og godt, og som også er tilgjengelig og/eller følger opp helt ut i evt. kommunal eller privat bolig.
Begge tiltakene virker sammen og vi forventer både samfunnsøkonomiske og individuelle gevinster. Samfunnsøkonomisk ser vi potensialer for gevinster som redusert press på helsetjenester, lavere kostnader for kommunale tjenester, økt arbeidsdeltakelse og utdanning, mindre pågang på bemannede boliger og redusert utenforskap. Som individuellle gevinster ser vi potensialer for redusert behov for ekstern hjelp, bedre mestring av dagliglivets aktiviteter, bedre økonomisk mestring og orden, bedre helse, styrkede relasjoner, sunnere matvaner, hvilket samlet vil føre til økt trivsel og bedre livskvalitet - for både den unge og den unges pårørende.
Sånn gjorde vi det
I prosjektet vårt utførte vi fysiske intervjuer med unge fra Asker, hvor vi fokuserte både på deres nåværende livssituasjon og deres ønsker for fremtiden. Vi undersøkte også med folkehøgskoler og videregående skoler for bedre å forstå og forbedre det undervisningsmateriellet som brukes i opplæringen om livsmestring. Gjennom hele prosessen holdt vi en løpende dialog med Asker kommunes rådgivningsgruppe, noe som hjalp oss å validere våre funn og justere vår tilnærming.
Vi organiserte tre workshops som samlet tjenesteytere fra forskjellige sektorer for å identifisere utfordringer og utvikle praktiske løsninger. Til slutt opprettet vi en tverrfaglig innsatsgruppe som tok på seg ansvaret for å utvikle og planlegge implementeringen av løsningen, noe som sikret at prosjektet ble gjennomført med stor faglig bredde og relevans.
Interessert i å høre mer om dette prosjektet?
Øyvind Grønlie, øyvind@comte.no
Øyvind er utdannet industridesigner og har jobbet med tjenestedesign i over 15 år. Han er sterkt samfunnsengasjert og kreativ, med bred erfaring innen samskaping og inkluderende design. Ved siden av Comte Bureau har Øyvind undervist i design ved OsloMet og Kunsthøgskolen i Bergen, samt startet Sesong Eidsvoll – en kafé og møteplass basert på lokale varer.