Enklere tilgang til informasjon
Siden 2023 har vi bidratt inn i prosjektet Enklere tilgang til informasjon. Målet er å gi barn og unge med sammensatte behov og deres pårørende enklere tilgang til oppdatert og relevant informasjon.
Hvilket problem løste vi
Det finnes i dag omtrent 13000 nettsider som har relevant informasjon for målgruppen, fordelt på omtrent 400 offentlige nettsteder og 200 temaer. En familie bruker i gjennomsnitt 19 timer i uken på å lete etter informasjon og koordinere tjenester rundt barna. Informasjonen om diagnoser, behandling, tilrettelegging, hjelpemidler, fritidstilbud og ytelser blir tilfeldig presentert og er ofte mangelfull, lite sammenhengende og noen ganger motstridende. Dette er for mange overveldende og krevende i en ellers hektisk hverdag, som resulterer i at de som ikke vet at de kan få hjelp, heller ikke spør om å få det.
Dette oppnådde vi
Prosjektgruppen har laget en informasjonsløsning som sammenstiller informasjon fra mange ulike nettsteder i offentlig sektor, på tvers av statlig, fylkeskommunal og kommunal sektor. Informasjonsløsningen bruker kunstig intelligens til å sammenstille relevant informasjon basert på spørsmål brukeren har eller temaer de velger.
Løsningen fungerer slik at den scraper forhåndsdefinerte og kvalitetssikrede nettsteder og samler det i en kunnskapsdatabase. Deretter presenteres informasjonen ved hjelp av en stor språkmodell. Språkmodellen instrueres til å svare og presentere informasjonen med et spesifikt språk, tone og detaljeringsgrad basert på innholdet i kunnskapsbasen. På denne måten kan familier og fagpersoner finne all informasjonen de trenger på ett sted.
Sånn gjorde vi det
Løsningen er fortsatt under utvikling. Vi bidrar spesielt med brukerinnvolvering, og testing av informasjonsløsningen. Testingen skjer kontinuerlig, og vi justerer og forbedrer hele tiden løsningen for å sørge for at den blir relevant og nyttig for målgruppen.
Arbeidet består blant annet av:
Identifisering og rekruttering av familier og fagpersoner
Definere og utforme læringspunkter og spørsmål
Planlegging og fasilitering av ulike testaktiviteter, som dybdesamtaler og fritesting
Analyse og oversetting av tilbakemeldinger og lærdommer til forbedringspunkter for løsningen
Interessert i å høre mer om dette prosjektet?
Margaret Sripo Sanner, margaret@comte.no
Margaret er utdannet produktdesigner og partner i Comte Bureau. Hun har omfattende erfaring med tjenestedesign i offentlig sektor, spesielt innen helse, oppvekst, arbeidsinkludering og sosiale tjenester. Margaret jobber målrettet for et rettferdig og godt samfunn hvor alle får brukt sine ressurser på best mulig måte.