Enklere tilgang til informasjon

Siden 2023 har vi bidratt inn i prosjektet Enklere tilgang til informasjon. Målet er å gi barn og unge med sammensatte behov og deres pårørende enklere tilgang til oppdatert og relevant informasjon.

Hvilket problem løste vi

Det finnes i dag omtrent 13000 nettsider som har relevant informasjon for målgruppen, fordelt på omtrent 400 offentlige nettsteder og 200 temaer. En familie bruker i gjennomsnitt 19 timer i uken på å lete etter informasjon og koordinere tjenester rundt barna. Informasjonen om diagnoser, behandling, tilrettelegging, hjelpemidler, fritidstilbud og ytelser blir tilfeldig presentert og er ofte mangelfull, lite sammenhengende og noen ganger motstridende. Dette er for mange overveldende og krevende i en ellers hektisk hverdag, som resulterer i at de som ikke vet at de kan få hjelp, heller ikke spør om å få det.

Dette oppnådde vi

Prosjektgruppen har laget en informasjonsløsning som sammenstiller informasjon fra mange ulike nettsteder i offentlig sektor, på tvers av statlig, fylkeskommunal og kommunal sektor. Informasjonsløsningen bruker kunstig intelligens til å sammenstille relevant informasjon basert på spørsmål brukeren har eller temaer de velger.

Løsningen fungerer slik at den scraper forhåndsdefinerte og kvalitetssikrede nettsteder og samler det i en kunnskapsdatabase. Deretter presenteres informasjonen ved hjelp av en stor språkmodell. Språkmodellen instrueres til å svare og presentere informasjonen med et spesifikt språk, tone og detaljeringsgrad basert på innholdet i kunnskapsbasen. På denne måten kan familier og fagpersoner finne all informasjonen de trenger på ett sted.

Sånn gjorde vi det

Løsningen er fortsatt under utvikling. Vi bidrar spesielt med brukerinnvolvering, og testing av informasjonsløsningen. Testingen skjer kontinuerlig, og vi justerer og forbedrer hele tiden løsningen for å sørge for at den blir relevant og nyttig for målgruppen. 

Arbeidet består blant annet av:

  • Identifisering og rekruttering av familier og fagpersoner

  • Definere og utforme læringspunkter og spørsmål

  • Planlegging og fasilitering av ulike testaktiviteter, som dybdesamtaler og fritesting

  • Analyse og oversetting av tilbakemeldinger og lærdommer til forbedringspunkter for løsningen


Interessert i å høre mer om dette prosjektet?

Margaret Sripo Sanner, margaret@comte.no

Margaret er utdannet produktdesigner og partner i Comte Bureau. Hun har omfattende erfaring med tjenestedesign i offentlig sektor, spesielt innen helse, oppvekst, arbeidsinkludering og sosiale tjenester. Margaret jobber målrettet for et rettferdig og godt samfunn hvor alle får brukt sine ressurser på best mulig måte.


Comte Bureau

Comte Bureau help you innovate and create better services, products and environments. We firmly believe that it’s possible to create value for clients, and at the same time shape the future in a responsible way.

We are an interdisciplinary team consisting of social scientists, architects, graphic designers, service designers, product designers and business consultants. And whether the goal is to rethink a public service, improve a brand concept or design a space we use the same approach which start with a deep understanding of people - followed by a development of solutions responding to their needs.

Our unique combo of competence allows us to develop customer experiences within a wide range of businesses. And through collaboration, innovation and creativity we want to inspire people to adopt new behaviors that can have a positive impact on our surroundings.

https://comte.no/
Neste
Neste

På lik linje -overgangen til egen bolig for unge med funksjonsnedsettelser