Hvordan ser fremtidens legevakt ut?

På Aker i Oslo står nå den nye Storbylegevakten. Dette er blant de største i Europa, og den mest moderne i Norge. Før arkitektkonkurransen ønsket Oslo kommune å benytte tjenestedesign for å avdekke areal- og logistikkbehov og identifisere muligheter for innovative og brukersentrerte pasientreiser. Resultatene fra designprosessen har veiledet beslutninger for legevakten helt frem til i dag.

Hvilket problem løste vi

Legevakten er en kompleks organisasjon hvor ulike enheter har forskjellige pasientgrupper, arbeidsmåter, prosedyrer og målsetninger. Det var derfor avgjørende å samle alle rundt pasientens behov. Ved utviklingen av bygget ønsket ikke kommunen å bare gjenta gamle vaner, men virkelig se nøye på pasientreisene, kvaliteten på tjenestene, byggets utforming og samarbeidet mellom ulike deler av organisasjonen.

Dette oppnådde vi

Ved å kombinere innsiktsarbeid med tjenestedesign har vi definert 16 overordnede designprinsipper som fungerer som ledestjerner i utformingen av den nye Storbylegevakten. Dette ble gjort i tett samarbeid med fagfolk og ledere fra den eksisterende legevakten i Oslo. Arbeidet var slik også starten på organisatoriske endringer og en klargjøring for overgang til nye arbeidsmåter og nytt bygg. Resultatene fra dette arbeidet har vært brukt gjennom hele prosessen frem mot bygging.

Sånn gjorde vi det

Gjennom dette prosjektet fulgte vi en skreddersydd designprosess. Dette var hovedaktivitetene: 

  1. Aktivt innsiktsarbeid gjennom observasjon og intervjuer. For å sikre en god forståelse av både fagfolks og pasitenters perspektiv brukte vi mye tid på å være til stede på dagens legevakt, lytte til pasienter, pårørende og ansatte. Vi identifiserte hva pasientene opplevde som verdifullt, og hvor i dagens organisasjon og pasientreiser det oppstår flaskehalser og frustrasjoner.

  2. Visualisering. En legevakt er en kompleks tjeneste. Den nye skadelegevakten skal være døgnåpen året rundt – og i tillegg vil det være ortopedisk poliklinikk, operasjonsstuer med sengepost, håndterapi, sterilsentral, radiologi og stue til tannbehandling.  Men hvordan skal samarbeidet være? Hvordan sikrer man gode reiser for pasientene?  Sammen med fagfolk i legevakta arbeidet vårt team av designere og arkitekter med å analysere dette og komme opp med en ideell pasientreise. Visualiseringer var sentrale for å skape et felles diskusjonsgrunnlag og presentere komplekse data på enkelt vis.

  3. 1:1 simulering: Simuleringen, eller “Integrated Facility Design”, er en samskapingsprosess for å utforme et bygg som ivaretar behovene til pasienter, ansatte og beslutningstakere. Gjennom simuleringen har vi utformet og testet fysisk infrastruktur som ivaretar pasientbehov, pårørendes behov, ansattes behov, informasjonsflyt, medisin, materialer, utstyr, undervisning/forskning og prosesstyring på en hensiktsmessig måte. Simuleringssonen på Aker har vært en nøkkelbrikke i dette. Over syv simuleringsdager har vi sammen med ansatte og pasienter utfordret dagens praksis og utformet muligheter for fremtidens storbylegevakt.

  4. Personas og fremtidsscenarioer: Vi leverte en nettside som presenterte fem sentrale pasientbehov, fire fremtidscenarioer og en  beskrivelse av hvordan tjenesten og bygget kan svare til disse.


Interessert i å høre mer om dette prosjektet?

Erlend Nyhammer, erlend@comte.no

Erlend startet Comte Bureau i 2008. Han har mastergrad i sosiologi fra Universitetet i Oslo. Han jobber med kreativitet, innovasjon og strategi innenfor en stor bredde av virksomheter. Han er en dyktig fasilitator og formidler, og en skarp rådgiver med god forretningssans.


Comte Bureau

Comte Bureau help you innovate and create better services, products and environments. We firmly believe that it’s possible to create value for clients, and at the same time shape the future in a responsible way.

We are an interdisciplinary team consisting of social scientists, architects, graphic designers, service designers, product designers and business consultants. And whether the goal is to rethink a public service, improve a brand concept or design a space we use the same approach which start with a deep understanding of people - followed by a development of solutions responding to their needs.

Our unique combo of competence allows us to develop customer experiences within a wide range of businesses. And through collaboration, innovation and creativity we want to inspire people to adopt new behaviors that can have a positive impact on our surroundings.

https://comte.no/
Forrige
Forrige

Når det virkelig brenner - hvordan kan vi få oversikt?

Neste
Neste

Hvordan kan vi lette byrden for etterlatte - før, under og etter et dødsfall?