En ny måte å tenke barnevern på
4 av 10 av de med barnevernserfaring gjennomfører ikke videregående opplæring. Skolelos er der for å stoppe dette.
Hvilket problem løste vi
En tredjedel av dagens ungdom fullfører ikke videregående skole. De sliter kanskje ikke bare faglig, men også sosialt og i hjemmet. Disse ungdommene har kanskje allerede kontakt med barnevernet, men ingenting ser ut til å hjelpe dem. Flere rapporter har pekt på at norsk barnevern ikke lever opp til eget regelverk innenfor barnets medvirkning, evaluering av tiltak og oppfølging av skolesituasjon. Dette var bakteppet for prosjeket.
Dette oppnådde vi
Skolelos er et tiltak basert på ungdommens og hjelpernes erfaringer, og er basert på prinsipper fra metodikken Supported Employment (SE). Skolelosen jobber for at ungdommen skal mestre livet, skolen og ha like muligheter som andre. Samtidig skal Skolelosen ikke gå i “hjelpefella”: Det er ungdommen selv, som med god støtte, må sette seg mål og gjennomføre endringer.
Tiltaket ble utviklet i en første versjon i 2016. I 2018 testet vi det ut gjennom 12 måneder i fire kommuner. Vi testet, samlet tilbakemeldinger og justerte. Tiltaket ble nevnt som en satsning i Statsbudsjettet, og i dag har mange tatt Skolelos-kursene og over 200 ungdommer har fått hjelp av en Skolelos.
Sånn gjorde vi det
Prosjektet ble gjennomført etter klassisk tjenestedesignmetodikk. I første fase kartla vi erfaringer både blant ungdommer i målgruppa og de voksne hjelperne. Forskningsresultater, evalueringsrapoorter og samarbeid med eksperter utvidet innsiktsgrunnlaget. Vi utviklet tidlig en prototype av tiltaket, som en foreslått stegvis tjenestereise. Både ungdom og fagfolk fikk se og gi tilbakemeldinger på den tenkte tjenestereisen - først i en svært enkel utgave, og deretter mer detaljert og med tilhørende samtalekort, evalueringsskjemaer og sjekklister. Etter en søknadsrunde ble fire kommuner utvalgt til å pilotere tiltaket. Minst ett årsverk i hver kommune arbeidet etter Skolelosmetoden, og bidro samtidig i evaluering og utvikling av tiltaket. Vi publiserte opplæringsmateriell, videoer og læringsquizer på en digital plattform. I dag er dette overført til KS Læring.
Interessert i å høre mer om dette prosjektet?
Erlend Nyhammer, erlend@comte.no
Erlend startet Comte Bureau i 2008. Han har mastergrad i sosiologi fra Universitetet i Oslo. Han jobber med kreativitet, innovasjon og strategi innenfor en stor bredde av virksomheter. Han er en dyktig fasilitator og formidler, og en skarp rådgiver med god forretningssans.