En ny måte å tenke barnevern på

4 av 10 av de med barnevernserfaring gjennomfører ikke videregående opplæring. Skolelos er der for å stoppe dette.

Hvilket problem løste vi

En tredjedel av dagens ungdom fullfører ikke videregående skole. De sliter kanskje ikke bare faglig, men også sosialt og i hjemmet. Disse ungdommene har kanskje allerede kontakt med barnevernet, men ingenting ser ut til å hjelpe dem. Flere rapporter har pekt på at norsk barnevern ikke lever opp til eget regelverk innenfor barnets medvirkning, evaluering av tiltak og oppfølging av skolesituasjon. Dette var bakteppet for prosjeket.

Dette oppnådde vi

Skolelos er et tiltak basert på ungdommens og hjelpernes erfaringer, og er basert på prinsipper fra metodikken Supported Employment (SE). Skolelosen jobber for at ungdommen skal mestre livet, skolen og ha like muligheter som andre. Samtidig skal Skolelosen ikke gå i “hjelpefella”: Det er ungdommen selv, som med god støtte, må sette seg mål og gjennomføre endringer.

Tiltaket ble utviklet i en første versjon i 2016. I 2018 testet vi det ut gjennom 12 måneder i fire kommuner. Vi testet, samlet tilbakemeldinger og justerte. Tiltaket ble nevnt som en satsning i Statsbudsjettet, og i dag har mange tatt Skolelos-kursene og over 200 ungdommer har fått hjelp av en Skolelos.

Sånn gjorde vi det

Prosjektet ble gjennomført etter klassisk tjenestedesignmetodikk. I første fase kartla vi erfaringer både blant ungdommer i målgruppa og de voksne hjelperne. Forskningsresultater, evalueringsrapoorter og samarbeid med eksperter utvidet innsiktsgrunnlaget. Vi utviklet tidlig en prototype av tiltaket, som en foreslått stegvis tjenestereise. Både ungdom og fagfolk fikk se og gi tilbakemeldinger på den tenkte tjenestereisen - først i en svært enkel utgave, og deretter mer detaljert og med tilhørende samtalekort, evalueringsskjemaer og sjekklister. Etter en søknadsrunde ble fire kommuner utvalgt til å pilotere tiltaket. Minst ett årsverk i hver kommune arbeidet etter Skolelosmetoden, og bidro samtidig i evaluering og utvikling av tiltaket. Vi publiserte opplæringsmateriell, videoer og læringsquizer på en digital plattform. I dag er dette overført til KS Læring.


Les mer om Skolelos hos Bufdir.


Interessert i å høre mer om dette prosjektet?

Erlend Nyhammer, erlend@comte.no

Erlend startet Comte Bureau i 2008. Han har mastergrad i sosiologi fra Universitetet i Oslo. Han jobber med kreativitet, innovasjon og strategi innenfor en stor bredde av virksomheter. Han er en dyktig fasilitator og formidler, og en skarp rådgiver med god forretningssans.


Comte Bureau

Comte Bureau help you innovate and create better services, products and environments. We firmly believe that it’s possible to create value for clients, and at the same time shape the future in a responsible way.

We are an interdisciplinary team consisting of social scientists, architects, graphic designers, service designers, product designers and business consultants. And whether the goal is to rethink a public service, improve a brand concept or design a space we use the same approach which start with a deep understanding of people - followed by a development of solutions responding to their needs.

Our unique combo of competence allows us to develop customer experiences within a wide range of businesses. And through collaboration, innovation and creativity we want to inspire people to adopt new behaviors that can have a positive impact on our surroundings.

https://comte.no/
Forrige
Forrige

Styrking av støtte og forståelse for mennesker med demens

Neste
Neste

En helsestasjon som gir verdi før, under og etter besøket