En helsestasjon som gir verdi før, under og etter besøket
99% av alle barn i Norge møter de kommunale helsestasjonene. Det er et avjgørende kontaktpunkt for å sikre alle barn en god oppvekst. Med Bydel Søndre Nordstrand har vi utviklet en løsning for å sikre god effekt - også i møte med familier som ikke har vært i kontakt med tjenesten tidliger.
Hvilket problem løste vi
Det er nesten urettferdig: Dine første leveår følger deg livet ut. Det er derfor avgjørende at alle foreldre får god veiledning og oppfølging i perioden før og etter fødsel. Stress, usikkerhet, fødselsdepresjon eller uhelse eller ustabilitet hos mor eller far kan gi triste utslag. Helsestasjonen i Bydel Søndre Nordstrand så at tjenestene ikke traff familier med innvandringsbakgrunn like godt som andre. De ønsket forståelse av hvorfor, og forslag til nye løsninger.
Dette oppnådde vi
Sammen med erfarent personell ved helsetasjonen utviklet vi konseptet "Tenke-snakke-bruke". Konseptet er enkelt, men rommer mye. Det som er lettest å se er et nytt hefte som inneholder "arbeidsark" for foreldrene, og samler viktig informasjon om det å bli forelder og om kommunens tilbud. Bak ligger en ny arbeidsmåte for de ansatte. Tenke-snakke-bruke ble raskt implementert i bydelens helestestasjonstjeneste.
Fra januar 2024 bruker Fredrikstad kommune også Tenke-snakke-bruke i sine helsestasjoner.
Sånn gjorde vi det
Den viktigste innsikten er at møtet mellom foreldre og helsestasjonen er det gyldne øyeblikket. Om du ikke klarer følge helt med - enten det er fordi du er nervøs, er usikker på tjenesten eller har svakere språkforståelse - får du ikke like mye ut av dette. Tenke-snakke-bruke er laget for å hjelpe foreldre forberede seg til samtalen, huske det viktigste, og stille forberedt til neste samtale. Utviklingen av løsningen basert vi på innsikt blant dagens brukere: Ansatte ved helsetasjonen og foreldre som bor i bydelen. Gjennom intervjuer, workshoper og testing av konsepter utviklet vi en prototype. Denne ble prøvd ut og justert.
Interessert i å høre mer om dette prosjektet?
Erlend Nyhammer, erlend@comte.no
Erlend startet Comte Bureau i 2008. Han har mastergrad i sosiologi fra Universitetet i Oslo. Han jobber med kreativitet, innovasjon og strategi innenfor en stor bredde av virksomheter. Han er en dyktig fasilitator og formidler, og en skarp rådgiver med god forretningssans.