En helsestasjon som gir verdi før, under og etter besøket

99% av alle barn i Norge møter de kommunale helsestasjonene. Det er et avjgørende kontaktpunkt for å sikre alle barn en god oppvekst. Med Bydel Søndre Nordstrand har vi utviklet en løsning for å sikre god effekt - også i møte med familier som ikke har vært i kontakt med tjenesten tidliger.

Hvilket problem løste vi

Det er nesten urettferdig: Dine første leveår følger deg livet ut. Det er derfor avgjørende at alle foreldre får god veiledning og oppfølging i perioden før og etter fødsel. Stress, usikkerhet, fødselsdepresjon eller uhelse eller ustabilitet hos mor eller far kan gi triste utslag. Helsestasjonen i Bydel Søndre Nordstrand så at tjenestene ikke traff familier med innvandringsbakgrunn like godt som andre. De ønsket forståelse av hvorfor, og forslag til nye løsninger.

Dette oppnådde vi

Sammen med erfarent personell ved helsetasjonen utviklet vi konseptet "Tenke-snakke-bruke". Konseptet er enkelt, men rommer mye. Det som er lettest å se er et nytt hefte som inneholder "arbeidsark" for foreldrene, og samler viktig informasjon om det å bli forelder og om kommunens tilbud. Bak ligger en ny arbeidsmåte for de ansatte. Tenke-snakke-bruke ble raskt implementert i bydelens helestestasjonstjeneste.

Fra januar 2024 bruker Fredrikstad kommune også Tenke-snakke-bruke i sine helsestasjoner.

Sånn gjorde vi det

Den viktigste innsikten er at møtet mellom foreldre og helsestasjonen er det gyldne øyeblikket. Om du ikke klarer følge helt med - enten det er fordi du er nervøs, er usikker på tjenesten eller har svakere språkforståelse - får du ikke like mye ut av dette. Tenke-snakke-bruke er laget for å hjelpe foreldre forberede seg til samtalen, huske det viktigste, og stille forberedt til neste samtale. Utviklingen av løsningen basert vi på innsikt blant dagens brukere: Ansatte ved helsetasjonen og foreldre som bor i bydelen. Gjennom intervjuer, workshoper og testing av konsepter utviklet vi en prototype. Denne ble prøvd ut og justert.


Interessert i å høre mer om dette prosjektet?

Erlend Nyhammer, erlend@comte.no

Erlend startet Comte Bureau i 2008. Han har mastergrad i sosiologi fra Universitetet i Oslo. Han jobber med kreativitet, innovasjon og strategi innenfor en stor bredde av virksomheter. Han er en dyktig fasilitator og formidler, og en skarp rådgiver med god forretningssans.


Comte Bureau

Comte Bureau help you innovate and create better services, products and environments. We firmly believe that it’s possible to create value for clients, and at the same time shape the future in a responsible way.

We are an interdisciplinary team consisting of social scientists, architects, graphic designers, service designers, product designers and business consultants. And whether the goal is to rethink a public service, improve a brand concept or design a space we use the same approach which start with a deep understanding of people - followed by a development of solutions responding to their needs.

Our unique combo of competence allows us to develop customer experiences within a wide range of businesses. And through collaboration, innovation and creativity we want to inspire people to adopt new behaviors that can have a positive impact on our surroundings.

https://comte.no/
Forrige
Forrige

En ny måte å tenke barnevern på

Neste
Neste

Demokratisk tilgjengelighet for flest mulig, på likest mulig premisser