Demokratisk tilgjengelighet for flest mulig, på likest mulig premisser

valgurne i valglokale

I 2008 ble en designkonkurranse for å skape et nytt og helhetlig design for norske valg utlyst. Øyvind Grønlie (den gang Innovativoli) vant konkurransen med bidraget Blanke Ark (i samarbeid med Blueroom og Kadabra). Løsningen ble implementert i kommunene fra valget 2011 og er nå den offisielle løsningen for gjennomføring av politiske valg i Norge.

Hvilket problem løste vi

Valgene er den viktigste bærebjelken i det norske demokratiet. Det er helt avgjørende at valg-gjennomføringen er troverdig, pålitelighet og tilgjengelig for flest mulig. Det nye systemet er universelt utformet og lett å ta i bruk for valgfunksjonærer. Det har et tydelig, gjenkjennelig design og det oppfyller alle kravene som stilles av valgloven.

Dette oppnådde vi

Blanke Ark er en helhetlig og gjennomtenkt løsning som tar høyde for at velgere med ulike funksjonsnivåer ønsker og har rett til å benytte sin stemmerett. Løsningen består av stemmeavlukker som er enkelt å komme inn og ut av for alle, også for rullestolbrukere. Stemmesedlene er utformet slik at velgere intuitivt vil brette den riktig vei slik at man unngår gjeninnføring av omslagskonvolutt som var en stor belastning ved telling og for miljøet.

stemmeseddel puttes i valgurne

Skiltprogrammet er tydelig med store hvite flater og illustrasjoner så velgere med manglende norskkunnskaper skal kunne forstå hvordan man skal stemme. Den oransje kontrastfargen er gjennomgående i konseptet. En oransje tape på gulvet bidrar til å lede velgerne gjennom lokalet, og er spesielt viktig for svaksynte velgere. Oransjefargen understreker viktige kontaktpunkter mellom velger og valgutstyr. Stemmeurnen er utformet slik at stemmeseddelen er enkel å legge i for alle, også velgere som sitter eller som skjelver på hånden.

person stemmer under valget

Sånn gjorde vi det

Blanke ark  ble utviklet i tett samarbeid med departementet og representanter fra kommunene, Norges blindeforbund, Norges handikapforbund og Deltasenteret, og med velgere med ulike funksjonsnedsettelser som elitebrukere. Slik sikret vi at alle velgere, uavhengig av funksjonsnivå, forstår hvordan de skal stemme og er i stand til å avgi sin stemme på egen hånd. Samtidig fikk vi også ivaretatt de praktiske og formelle behovene som kommunene har i forbindelse med gjennomføring av valg.

I prosessen startet vi med grundige intervjuer av eldre deltakere og “elitebrukere” for å forstå deres spesifikke behov, utfordringer og forventninger knyttet til demokratisk tilgjengelighet. Ved å observere målgruppens samhandling med eksisterende demokratiske systemer og informasjon, identifiserte vi kritiske utfordringer. Gjennom simuleringer testet vi ulike universelt utformede tilnærminger for å finne de mest effektive måtene å tilrettelegge for alle brukere. Vi holdt kreative workshops med et tverrfaglig team for å generere innovative ideer og løsninger. Ut ifra workshoppene videreutviklet vi skissemodeller for å visualisere våre designkonsepter, slik at de kunne vurderes og diskuteres grundig før implementering. Denne helhetlige tilnærmingen var avgjørende for å levere en grundig og vellykket løsning for fremtidige velgere i nye forbedrede valglokaler.

liten modell av nye stemmelokaler

kontakt-comte-bureau

Interessert i å høre mer om dette prosjektet?

Øyvind Grønlie, oyvind@comte.no

Øyvind er utdannet industridesigner, og har jobbet med tjenestedesign siden 2008. Han er sterkt samfunnsengasjert og kreativ, og svært erfaren med samskaping og inkluderende design. Ved siden av Comte Bureau har Øyvind undervist i design ved OsloMet, Kunsthøgskolen i Bergen og startet Sesong Eidsvoll - en kafe og møteplass basert på lokale varer.


Comte Bureau

Comte Bureau help you innovate and create better services, products and environments. We firmly believe that it’s possible to create value for clients, and at the same time shape the future in a responsible way.

We are an interdisciplinary team consisting of social scientists, architects, graphic designers, service designers, product designers and business consultants. And whether the goal is to rethink a public service, improve a brand concept or design a space we use the same approach which start with a deep understanding of people - followed by a development of solutions responding to their needs.

Our unique combo of competence allows us to develop customer experiences within a wide range of businesses. And through collaboration, innovation and creativity we want to inspire people to adopt new behaviors that can have a positive impact on our surroundings.

https://comte.no/
Forrige
Forrige

En helsestasjon som gir verdi før, under og etter besøket

Neste
Neste

En bra start i barnehagen