En bra start i barnehagen

De første årene av livet er helt avgjørende for barns utvikling. For mange er barnehage er en viktig faktor for denne utviklingen. Sammen med bydel Alna i Oslo kommune har vi utforsket nye modeller for samarbeid mellom barnehage og hjem, og utviklet standarden “Bra start”.

Hvilket problem løste vi

Bydel Alna har en mangfoldig befolkning. En høy andel med innvandringsbakgrunn

gjenspeiles i at 28 % av bydelens skolestartere ikke har tilstrekkelige norskferdigheter. Derfor ønsker bydelen å få til et bedre samarbeid med foreldrene. Etter innsiktsarbeidet så vi følgende:

  1. I mange av møtene med foreldrene har ansatte i barnehagen mye fokus på å gi informasjon, istedenfor å lytte til hva foreldrene har å si.

  2. Barnehagen utnytter ikke ukeplanen som det gode kommunikasjonsmiddelet den kan være.

  3. Mye av informasjonen fra barnehagene er ikke tilpasset foreldrene med dårlige norskkunnskaper.

Dette oppnådde vi

"Bra start" er et samtaleverktøy som former foreldrenes første møte med barnehagen. Mange av foreldrene i bydelen har ikke norsk som morsmål, og kan fort bli passive i samtalen. En del har heller ikke erfaring med barnehage, og er usikre på hva slags møte oppstartssamtalen er. Med Bra Start gir vi foreldrene mulighet til å forberede seg til oppstartssamtalen. Man gjør slik om noe mange foreldre ikke ser meningen med, til et verdifullt møte mellom to likeverdige parter. Bra start er ett av mange nye kontaktpunkter mellom foreldre og barnehage. Ved å skape en trygg relasjon fra begynnelsen er det lettere for barnehagen og foreldrene må sammen sørge for at alle barn starter i førsteklasse med et godt, og mest mulig likt utgangspunkt.

I 2017 testet bydelen dialogkortet i et utvalg barnehager, og fra høsten 2018 er det implementert som et samtaleverktøy i alle barnehagene i Bydel Alna.

Sånn gjorde vi det

I dette tjenestedesignprosjektet gjorde vi mye feltarbeid og intervjuer. Intervjuer med foreldre, barnehageansatte og ledere ga innsikt i de enkeltes situasjon. Vi observerte ved henting og levering - et av de viktigste kontaktpunktene mellom barnehage og hjem. Etter at ulike ideer var kommet opp testet vi disse i tidlige versjoner. Dette gjorde vi  både i testsettinger og ansatte i barnehagene testet løsninger i reelle situasjoner, og var med på å endre og videreutvikle løsningen i ettertid. 


kontakt-comte-bureau

Interessert i å høre mer om dette prosjektet?

Jan Bjørkelo, jan@comte.no

Jan er daglig leder i Comte Bureau. Han har 8 års erfaring med brukerdrevet innovasjon og tjenestedesign, med vekt på prosjekter for offentlig sektor. Han har jobbet for kunder som Oslo Universitetssykehus, Oslo kommune, Utdanningsdirektoratet, Utlendingsdirektoratet og Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet.


Comte Bureau

Comte Bureau help you innovate and create better services, products and environments. We firmly believe that it’s possible to create value for clients, and at the same time shape the future in a responsible way.

We are an interdisciplinary team consisting of social scientists, architects, graphic designers, service designers, product designers and business consultants. And whether the goal is to rethink a public service, improve a brand concept or design a space we use the same approach which start with a deep understanding of people - followed by a development of solutions responding to their needs.

Our unique combo of competence allows us to develop customer experiences within a wide range of businesses. And through collaboration, innovation and creativity we want to inspire people to adopt new behaviors that can have a positive impact on our surroundings.

https://comte.no/
Forrige
Forrige

Demokratisk tilgjengelighet for flest mulig, på likest mulig premisser

Neste
Neste

Hvordan ser fremtidens læreplan ut?