Hvordan ser fremtidens læreplan ut?
Læreplanen er den viktigste forskriften for norske skoler. For å oversette innholdet i læreplanen til faktisk læring og aktivitet i klasserommene må læreplanen arbeides med, på skoleeiernivå, skolenivå og av den enkelte lærer. Forskning, spørreundersøkelser og statistikk viser at mange skoler arbeider for lite med læreplanen, og lener seg på lærebøker, en liste med svært konkrete læringsmål, eller kun deler av læreplanens innhold. Hvordan kan Udir bedre støtte det lokale arbeidet med læreplaner?
Hvilket problem løste vi
Hovedmålet for dette prosjektet har vært å finne ut hvordan læreplanene kan bli gode arbeids- og styringsverktøy for lærere ved norske skoler. I tillegg ønsker Utdanningsdirektoratet at læreplaner i fag skal brukes i større grad i sin helhet enn i dag, at de ulike delene skal henge godt sammen, og at læreplanene har en god progresjon for elevenes læring.
Dette oppnådde vi
Gjennom intervjuer med lærere, skoleleder og skoleeiere tegnet vi et bilde av dagens situasjon. Forskere og spesialister supplerte brukerinnsikten. Arbeidet ble oppsummert i syv hovedutfordringer for det lokale arbeidet med læreplaner. Gjennomgående tema var målgruppenes ulike grad av forståelse av læreplanen samt hvor viktig skoleeiers rolle er. Sluttleveransen har vært et sett av tiltak for Udirs videre utvikling av støtte- og veiledningsmateriell, særlig frem mot læreplanfornyelsen i 2020. Gjennom hele prosessen inviterte vi brukere og ansatte i Udir med i samskaping av løsninger. Resultatene ble oppsummert i to animasjonsfilmer, med mål om å forenkle spredningen rundt i direktoratet.
Sånn gjorde vi det
Intervjuer, observasjon og gruppeintervjuer var hovedkilden til innsikt i dette prosjektet. Vi dro ut til de det gjelder - lærere på et utvalg norske skoler. Hvordan arbeidet de med læreplanen? Hva styrte det de underviste elevene i? Hvordan er egentlig arbeidshverdagen til en norsk lærer?
Interessert i å høre mer om dette prosjektet?
Øyvind Grønlie, oyvind@comte.no
Øyvind er utdannet industridesigner, og har jobbet med tjenestedesign siden 2008. Han er sterkt samfunnsengasjert og kreativ, og svært erfaren med samskaping og inkluderende design. Ved siden av Comte Bureau har Øyvind undervist i design ved OsloMet, Kunsthøgskolen i Bergen og startet Sesong Eidsvoll - en kafe og møteplass basert på lokale varer.