Styrking av støtte og forståelse for mennesker med demens

informasjonsvideo på en tablet hvor to kvinner fra tjemmetjenesten prater

Gjøvik kommune har skrevet under en avtale med Nasjonalforeningen for folkehelsen om å bli et demensvennlig samfunn. Målet er at mennesker med demens skal møte forståelse, respekt og god støtte, både fra kommunens tjenester og fra andre private tjenester. I prosjektet utviklet vi en tjeneste kalt “Demensvennlig” – som presenterte Gjøvik kommune sine fagfolks råd og kompetanse i et bibliotek med videoer og tekster.

Hvilket problem løste vi

Demenssykdommer rammer en relativt stor andel av befolkningen.  Demens er en fellesbetegnelse for en kronisk funksjonssvikt som skyldes ulike hjernesykdommer eller skader. Alzheimers sykdom er den hyppigste årsaken til demens, men det finnes mange flere. Kunnskap om demens er viktig for alle innbyggere; å vite bidrar til større forståelse og trygghet i møte med personer med demens og deres pårørende.  God oppfølging starter ved utredning av mistanke om kognitiv svikt og demens, ofte i tiden før en diagnose kan gis, og følger hele forløpet av demenssykdom hos en person med demens og nærmeste pårørende.

Dette oppnådde vi

Løsningen Demensvennlig var i 2018 en nyskapende tilnærming til denne utfordringen. Å presentere fagkompetanse, råd og veiledning i ufarligjørende, enkle videoer gjorde det enklere å snakke om denne egentlig ganske vanlige sykdommen. Kommunens egne fagarbeider hadde hovedrollen, og fortalte om sine erfaringer, hvordan de jobbet med personer med sykdommen - og hva kommunens tjenester kunne tilby. Kommunikasjonen skulle nå bredt for å skape stor samfunnseffekt. Større kunnskap og forståelse for demenssykdom skal gjøre det lettere for de som rammes å utføre vanlige hverdagsaktiviteter, som for eksempel å handle, bruke offentlig transport og kommunisere med offentlige myndigheter, samt delta i foreningsliv, være i fysisk aktivitet, bruke kulturaktiviteter som for eksempel bibliotek, kino og konserter.

Sånn gjorde vi det

I prosjektet gjennomførte vi kartleggingsarbeid blant innbyggere, personer med sykdommen, deres pårørende samt kommunens ansatte. Vi jobbet tett med fagfolk i kommunen for å utvikle innholdet på nettsiden, og stod også for manusarbeid, videoproduksjon og bygde den ferdige nettsiden.

nettside for demensomsorg i Gjøvik kommune

kontakt-comte-bureau

Interessert i å høre mer om dette prosjektet?

Margaret Sripo Sanner, margaret@comte.no

Margaret er utdannet produktdesigner, og er partner i Comte Bureau. Hun har bred erfaring med tjenestedesign i offentlig sektor, særlig innenfor helse, oppvekst, arbeidsinkludering og andre sosiale tjenester. Margaret arbeider for å oppnå et rettferdig og bærekraftig samfunn hvor alle får brukt sine muligheter godt.


Comte Bureau

Comte Bureau help you innovate and create better services, products and environments. We firmly believe that it’s possible to create value for clients, and at the same time shape the future in a responsible way.

We are an interdisciplinary team consisting of social scientists, architects, graphic designers, service designers, product designers and business consultants. And whether the goal is to rethink a public service, improve a brand concept or design a space we use the same approach which start with a deep understanding of people - followed by a development of solutions responding to their needs.

Our unique combo of competence allows us to develop customer experiences within a wide range of businesses. And through collaboration, innovation and creativity we want to inspire people to adopt new behaviors that can have a positive impact on our surroundings.

https://comte.no/
Forrige
Forrige

Designmetodikk i by- og områdeutvikling for DOGA

Neste
Neste

En ny måte å tenke barnevern på