Styrking av støtte og forståelse for mennesker med demens
Gjøvik kommune har skrevet under en avtale med Nasjonalforeningen for folkehelsen om å bli et demensvennlig samfunn. Målet er at mennesker med demens skal møte forståelse, respekt og god støtte, både fra kommunens tjenester og fra andre private tjenester. I prosjektet utviklet vi en tjeneste kalt “Demensvennlig” – som presenterte Gjøvik kommune sine fagfolks råd og kompetanse i et bibliotek med videoer og tekster.
Hvilket problem løste vi
Demenssykdommer rammer en relativt stor andel av befolkningen. Demens er en fellesbetegnelse for en kronisk funksjonssvikt som skyldes ulike hjernesykdommer eller skader. Alzheimers sykdom er den hyppigste årsaken til demens, men det finnes mange flere. Kunnskap om demens er viktig for alle innbyggere; å vite bidrar til større forståelse og trygghet i møte med personer med demens og deres pårørende. God oppfølging starter ved utredning av mistanke om kognitiv svikt og demens, ofte i tiden før en diagnose kan gis, og følger hele forløpet av demenssykdom hos en person med demens og nærmeste pårørende.
Dette oppnådde vi
Løsningen Demensvennlig var i 2018 en nyskapende tilnærming til denne utfordringen. Å presentere fagkompetanse, råd og veiledning i ufarligjørende, enkle videoer gjorde det enklere å snakke om denne egentlig ganske vanlige sykdommen. Kommunens egne fagarbeider hadde hovedrollen, og fortalte om sine erfaringer, hvordan de jobbet med personer med sykdommen - og hva kommunens tjenester kunne tilby. Kommunikasjonen skulle nå bredt for å skape stor samfunnseffekt. Større kunnskap og forståelse for demenssykdom skal gjøre det lettere for de som rammes å utføre vanlige hverdagsaktiviteter, som for eksempel å handle, bruke offentlig transport og kommunisere med offentlige myndigheter, samt delta i foreningsliv, være i fysisk aktivitet, bruke kulturaktiviteter som for eksempel bibliotek, kino og konserter.
Sånn gjorde vi det
I prosjektet gjennomførte vi kartleggingsarbeid blant innbyggere, personer med sykdommen, deres pårørende samt kommunens ansatte. Vi jobbet tett med fagfolk i kommunen for å utvikle innholdet på nettsiden, og stod også for manusarbeid, videoproduksjon og bygde den ferdige nettsiden.
Interessert i å høre mer om dette prosjektet?
Margaret Sripo Sanner, margaret@comte.no
Margaret er utdannet produktdesigner, og er partner i Comte Bureau. Hun har bred erfaring med tjenestedesign i offentlig sektor, særlig innenfor helse, oppvekst, arbeidsinkludering og andre sosiale tjenester. Margaret arbeider for å oppnå et rettferdig og bærekraftig samfunn hvor alle får brukt sine muligheter godt.