Mann ombord: Overgangen fra ung til voksen for unge sårbare menn

illustrasjon av mann med ryggen til

Menn topper de negative statistikkene i overgangen fra ung til voksen. Sammen med Trondheim kommune, NAV Falkenborg, NAV Lerkendal, Kirkens bymisjon, Rambøll og Tante Randi har vi utviklet en helt ny måte å samhandle tidlig på for å fange opp og hjelpe unge menn i en sårbar livssituasjon – også kalt utenforskap. Seks måneder etter leveranse får 40 unge menn hjelp av tjenesten, og kapasiteten skal økes til 60 i januar 2024.

Hvilket problem løste vi

I løpet av to tiår, fra midten av syttitallet til midten av nittitallet, gikk kvinner “forbi” menn i utdanningsnivå. I tiårene som har fulgt har mennene toppet de negative statistikkene i overgangen fra ung til voksen, for eksempel rus, kriminalitet og selvmord. Dette oppdraget dreier seg om finne og teste nye måter for tjenestene (NAV Kirkens Bymisjon og kommunen) å samarbeide på samt å finne ut hva som skal til for at unge menn utviser hjelpesøkende atferd. Et overordnet spørsmål i prosjektet har vært hvordan vi kan snu perspektivet på unge menn i randsonen fra å være et problem til å bli en ressurs.

Dette oppnådde vi

I prosjektet har vi etablert et nytt, fungerende samarbeid mellom kommunen, NAV og Kirkens Bymisjon. Tre arbeidslag skal hjelpe opp til 60 unge menn. Løsningen som er utviklet i tett samarbeid med tjenestene baserer seg på fem hovedinnsikter:

  1. Jeg ønsker å klare meg selv: Tradisjonell maskulinitet hemmer hjelpesøkende atferd. Unge menn kan føle seg svake og sårbare ved å dele egne vansker. Mange velger derfor ofte å gå med problemene inni seg.

  2. Unge menn opplever «systemet» og tjenestene som lite oversiktlige. 

  3. Unge menn kan oppleve at dagens tjenester ikke er tilpasset dem, deres behov og forutsetninger. Det kan være vanskelig å forstå hvordan tjenestene konkret kan hjelpe dem med deres ønsker, som for eksempel bli god sosialt, få en seg kjæreste eller å føle seg nyttig.

  4. Unge menn utsetter for lenge å ta kontakt for å få hjelp og problemene har vokst seg store og det er gått en del tid. “Selv lavterskel kan være en stor terskel om man føler seg utrygg”.

  5. Unge menn kan oppleve at tjenestene er lite forutsigbare. Det er vanskelig å få oversikt over et sannsynlig forløp når en starter.

Filmen er laget av Tante Randi Reklamebyrå.

Sånn gjorde vi det

Vi gjennomførte intervjuer og arbeidsverksteder med målgruppen, og har basert på dette identifisert de fem hovedinnsiktene. Vi utviklet totalt tre mulige retninger prosjektet kan forfølge for å designe nye tjenester og samhandlingsformer som reduserer sannsynligheten for at unge menn faller utenfor i overgangen til voksenlivet. Løsningssporene peker på løsninger som ligger på flere “nivåer”, fra interaksjon med enkeltindivider til mer systemiske endringer knyttet til samarbeidsmodeller mellom ulike tjenester og institusjoner med utgangspunkt i brukernes behov.  

Workshop fra prosjekt Mann Ombord. Flere mennesker sitter rundt bord og lytter til en person som presenterer.

Prosjektgruppa fra vår side bestod av tjenestedesignere, systemdesignere og psykolog. Rambøll hadde prosjektledelse og arbeidet med gevinstkartlegging både på kort og lang sikt. Reklamebyrået Tante Randi bidro med kommunikasjonsarbeid.

Du kan lese mer om prosjektet på mannombord.no


kontakt-comte-bureau

Interessert i å høre mer om dette prosjektet?

Halvor Skrede, halvor@comte.no

Halvor er partner i Comte Bureau, og er svært erfaren med å løse komplekse, systemiske utfordringer med designtenkning. Han skaper system i kaoset, og ser muligheter blant alle utfordringene. Halvor har vunnet Merket for god design fra Norsk designråd, og undervist og veiledet masterstudenter ved OsloMet.


Comte Bureau

Comte Bureau help you innovate and create better services, products and environments. We firmly believe that it’s possible to create value for clients, and at the same time shape the future in a responsible way.

We are an interdisciplinary team consisting of social scientists, architects, graphic designers, service designers, product designers and business consultants. And whether the goal is to rethink a public service, improve a brand concept or design a space we use the same approach which start with a deep understanding of people - followed by a development of solutions responding to their needs.

Our unique combo of competence allows us to develop customer experiences within a wide range of businesses. And through collaboration, innovation and creativity we want to inspire people to adopt new behaviors that can have a positive impact on our surroundings.

https://comte.no/
Forrige
Forrige

En mer barnevennlig asylprosess

Neste
Neste

Moderne avstandsoppfølging av personer med rus- og psykiatrilidelser