En mer barnevennlig asylprosess

Når personer søker asyl i Norge møter de et omfattende tjenesteapparat. Hvordan er det å være barn i denne prosessen? I et unikt samarbeidsprosjekt mellom Utlendingsdirektoratet, Utlendingsnemda og Politiets utlendingsenhet har vi gått i dybden, og sammen med barna skapt nye tjenester.

Hvilket problem løste vi

Ventetiden er litt som en berg-og-dalbane. Noen dager er man full av håp, andre dager føles håpløse. I stor grad påvirkes dette av uklar informasjon, rykter eller ved at barna legger stor betydning i hendelser eller endringer som egentlig ikke betyr noe.

Dette oppnådde vi

Tydeligere rutiner for håndtering av barn i tjenestene og definering av en felles barnefaglig kompetanse ga barna et bedre møte med tjenestene. Visuelle virkemidler som figurer, tegninger og tidslinjer er viktige i intervjuer med barna. Det bidrar til at det er lettere for barna å fortelle sin historie. For eksempel har politiet endret sine rutiner for uttransport av barn.

puslespill


Nettsiden aylbarn.no ble opprettet, den består av et enkelt språk og informasjonsfilmer fra UDI, dette bidrar til å øke barnas forståelse av prosessen de skal gjennom. I tillegg fungerer det som en god støtte til voksne asylsøkere med barn og til ansatte i utlendingsforvaltningen.

Sånn gjorde vi det

Vi møtte barn, ungdom, foreldre og unge voksne som satte pris på å dele sin historie, si sin mening - og slik bidrar vi til at de som kommer fremover vil oppleve en bedre asylprosess. Vi etablerte også en ekspertgruppe underveis i prosjektet med jenter og gutter som har kommet til Norge som asylsøkere før de var 18 år. Disse hadde alle opphold i Norge, og bidro med sine erfaringer - som de nå hadde på trygg avstand. Dette er et eksempel på at den største barrièren for å snakke med egne brukere og kunder ofte ligger hos en selv.

workshop med tjenestekart

kontakt-comte-bureau

Interessert i å høre mer om dette prosjektet?

Øyvind Grønlie, oyvind@comte.no

Øyvind er utdannet industridesigner, og har jobbet med tjenestedesign siden 2008. Han er sterkt samfunnsengasjert og kreativ, og svært erfaren med samskaping og inkluderende design. Ved siden av Comte Bureau har Øyvind undervist i design ved OsloMet, Kunsthøgskolen i Bergen og driver Sesong Eidsvoll - en kafe og møteplass basert på lokale varer.


Comte Bureau

Comte Bureau help you innovate and create better services, products and environments. We firmly believe that it’s possible to create value for clients, and at the same time shape the future in a responsible way.

We are an interdisciplinary team consisting of social scientists, architects, graphic designers, service designers, product designers and business consultants. And whether the goal is to rethink a public service, improve a brand concept or design a space we use the same approach which start with a deep understanding of people - followed by a development of solutions responding to their needs.

Our unique combo of competence allows us to develop customer experiences within a wide range of businesses. And through collaboration, innovation and creativity we want to inspire people to adopt new behaviors that can have a positive impact on our surroundings.

https://comte.no/
Forrige
Forrige

Hva skaper opplevelsen av et sunt og godt hjem?

Neste
Neste

Mann ombord: Overgangen fra ung til voksen for unge sårbare menn