Moderne avstandsoppfølging av personer med rus- og psykiatrilidelser

Med Oslo Universitetssykehus og Sykehuset Innlandet har vi utviklet en brukerrettet tjeneste basert på sikker videokommunikasjon og et digitalt samarbeidsverktøy. Det skal spare både sykehus og pasient for unødig stress og kostnader, og bidra til på opprettholde god livskvalitet.

Hvilket problem løste vi

Norge er et vidstrakt land. Sykehuset Innlandet har pasienter som har behov for jevnlig oppfølging, men som har lang reisevei til sykehuset. Personer med rus- og psykiatrilidelser krever ofte langvarig oppfølging, men kan i lange perioder også ha lite symptomer og mestre livet bra. En kort time på sykehuset kan ta en hel arbeidsdag og koste mange hundre kroner i transportkostnader. Trygg, enkel og menneskevennlig oppfølging over video kan være en god løsning for alle parter.

Dette oppnådde vi

Prosjektet har utforsket nye verktøy som kan bygges inn i videokonsultasjoner som gir merverdi til behandling av psykiske lidelser for pasient og behandler. Et av de er verktøyet Tegn til bedring, en digital tavle som skal hjelpe pasient og behandler med å strukturere og visualisere videosamtalen slik at behandlingen blir mer håndfast og retningsgivende.

Verktøyet har blitt svært godt mottatt og skapt et tydelig engasjement hos klinikere og pasienter og det arbeides med finansiering for videre utvikling.

Sånn gjorde vi det

Prosjektet har fulgt en tradisjonell tjenestedesignprosess, hvor vårt tverrfaglige team med designer og psykolog har kartlagt behov og utfordringer hos både pasienter og terapeuter. Vi definerte tre personas, som representerte typiske brukergrupper. Gjennom analysearbeid og workshoper med spesialister ved OUS identifiserte vi måter å øke kvaliteten og verdien på videosamtaler på. Vi skisserte også en ny løsning ved bruk av storyboards. Neste steg er å utvikle en prototype i Figma for testing.


Interessert i å høre mer om dette prosjektet?

Margaret Sripo Sanner, margaret@comte.no

Margaret er utdannet produktdesigner, og er partner i Comte Bureau. Hun har bred erfaring med tjenestedesign i offentlig sektor, særlig innenfor helse, oppvekst, arbeidsinkludering og andre sosiale tjenester. Margaret arbeider for å oppnå et rettferdig og godt samfunn hvor alle får brukt sine ressurser godt.


Comte Bureau

Comte Bureau help you innovate and create better services, products and environments. We firmly believe that it’s possible to create value for clients, and at the same time shape the future in a responsible way.

We are an interdisciplinary team consisting of social scientists, architects, graphic designers, service designers, product designers and business consultants. And whether the goal is to rethink a public service, improve a brand concept or design a space we use the same approach which start with a deep understanding of people - followed by a development of solutions responding to their needs.

Our unique combo of competence allows us to develop customer experiences within a wide range of businesses. And through collaboration, innovation and creativity we want to inspire people to adopt new behaviors that can have a positive impact on our surroundings.

https://comte.no/
Forrige
Forrige

Mann ombord: Overgangen fra ung til voksen for unge sårbare menn

Neste
Neste

Økt effekt av norske innovasjonsvirkemidler