Planlegging av operasjoner med maskinlæring
Kan vi løse Norges største helsefloke? I samarbeid med KPMG utvikler vi et nytt system for å planlegge operasjoner. Systemet skal redusere antallet avlyste operasjoner ved å bedre pasientkommunikasjonen, bruke maskinlæring til å støtte sykehusets ansatte i planleggingen samt bedre internkommunikasjonen på sykehuset. Første fase i innovasjonspartnerskapet er gjennomført, og systemet piloteres med reell helsedata høsten 2023.
Hvilket problem løste vi
Årlig blir over 3000 operasjoner avlyst på kort varsel ved Oslo universitetssykehus. Det er åtte om dagen. Dagens systemer for planlegging av bemanning, utstyr og rom og pasientadministrasjon er i begrenset grad integrert og er i stor grad basert på manuell planlegging. En avlyst operasjon koster sykehuset mye, og alle tiltak som kan hindre dette er svært verdifulle. I et sikkerhetskritisk miljø vil også god beslutningsstøtte ved uforutsette endringer bidra til økt pasientsikkerhet og potensielt bidra til å redde liv.
Dette oppnådde vi
Prosjektet er et innovasjonspartnerskap, og pågår fortsatt. Høsten 2023 testes systemet før det gjøres en kjøpsbeslutning. Verdien på avtalen er inntil 700 millioner kroner.
Sånn gjorde vi det
Gjennom en intensiv arbeidsperiode på kun 9 måneder gikk vi fra idé til en funksjonell løsning. Comte Bureau arbeidet med tjenestedesign, pasient- og brukerinvolvering og UI-design. Dette ble gjort i en smidig arbeidsprosess ledet av KPMG, og i tett samarbeid med Oslo Universitetssykehus, NEO Consulting og Service Now.
I arbeidet er ideer gjort om til lavoppløste konseptskisser, og senere til klikkbare prototyper og endelige design for utvikling. Mye av arbeidet gikk ut på å forstå hvilket informasjonsbehov ulike ansatte ved sykehuset hadde, og fremstille dette på en intuitiv og brukervennlig måte.
Interessert i å høre mer om dette prosjektet?
Jan Bjørkelo, jan@comte.no
Jan er daglig leder i Comte Bureau. Han har 8 års erfaring med brukerdrevet innovasjon og tjenestedesign, med vekt på prosjekter for offentlig sektor. Han har jobbet for kunder som Oslo Universitetssykehus, Oslo kommune, Utdanningsdirektoratet, Utlendingsdirektoratet og Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet.