Å skape et verdensledende innovasjonsdistrikt
En felles visjon når alle ser det fra ulike vinkler. I dette prosjektet samlet over 100 organisasjoner seg til en samlet strategi for Norges nye innovasjonsdistrikt.
Hvilket problem løste vi
Oslo kommune har vedtatt å utvikle tre innovasjonsdistrikter. Dette er inspirert av vellykkede satsninger i Stockholm, København, London og Boston. Målet er å skape samarbeid, symbiose og synergi mellom tunge kunnskapsmiljøer, ambisiøse grundere og offensive, kunnskapsintensive selskaper. Før endelig vedtak om utvikling ønsket styret en mulighetsstudie. Hvordan kan området - som strekker seg fra Majorstuen via Blindern til Ullevål - henge sammen geografisk? Hva skal til for å etablere fruktbare samarbeid mellom aktørene? Hvilke verdier kan skapes i innovasjonsdistriktet? Hvordan kan vi legge til rette for de ambisiøse målsetningene?
Dette oppnådde vi
Innovasjonsdistriktet ble vedtatt og stiftet i en seremoni i Oslo Rådhus i november 2021. Mulighetsstudien viste hvordan det fysiske området kunne videreutvikles, hvordan eksisterende bygningsmasse kan transformeres for å skape møteplasser og arbeidsplasser. Vi viste hvordan grønne områder kan tas vare på og åpnes. Vi viste hvordan samarbeidet mellom aktørene kan samles og organiseres rundt fire faglige "gravitasjonsområder" som styrker hverandre. Mulighetsstudien ble godt tatt i mot, og i Morgenbladet omtalt som "overraskende nøktern og realitsisk" (Sjekk Gaute Brochmanns vurdering).
Sånn gjorde vi det
I samarbeidet med BIG Architects, A-lab, Cevitas og Menon hadde vi hovedansvar for involvering av dagens og fremtidige medlemmer i innovasjonsdistriker. Vi vektla å gjennomføre en samskapende prosess, der ledere og andre representanter fra de ulike representantene ikke bare delte sin mening - men ble aktivt involvert for å definere utfordringene som burde løses og å faktisk definere løsningene. Dette ble vårt innsiktsmateriale. I vår tverrfaglige prosjektgruppe analyserte vi dette, og oversatte til behov innovasjonsdistriktet må svare på for å lykkes. Prosjektet var utpreget analytisk, og mange av diskusjonene havnet på et strategisk nivå. Vi brukte metoder fra designverktøykassa for å konkretisere innspill og ideer. Dette var avgjørende, siden felles forståelse og motivasjon for å bidra inn i distriktet er en nøkkel for å lykkes.
Interessert i å høre mer om dette prosjektet?
Øystein Evensen, oystein@comte.no
Øystein startet Comte Bureau i 2008. Han er utdannet sosiolog fra Universitetet i Oslo. Han har ledet komplekse innovasjonsprosjekter med mange involverte aktører, og har lang erfaring med digitalisering i offentlig sektor. Øystein sitter i styret i innovasjonsdistriktet Punkt Oslo.