Nye løsninger for bærekraftig mobilitet i boligprosjekter
I takt med klimautfordringer og urbanisering, står vi overfor et behov for å revurdere mobilitetsløsningene i våre største byer. Comte Bureau har i samarbeid med OBOS Living Lab og Beta mobility tatt et dypdykk inn i fremtidens mobilitet gjennom et fem måneders innovasjonsprosjekt med målet: Å inspirere og finne løsninger på hvordan byggebransjen kan integrere ny og bærekraftig mobilitet i boligprosjekter.
Hvilket problem løste vi
Vi undersøkte hva som driver beboeres mobilitetsatferd og hvordan vi kan forme boliger og nabolag som støtter og oppmuntrer til bærekraftig mobilitet. Vi gikk i dybden på tema som spenner fra: Hva er det som skaper “den gode sykkelparkeringen”, til hvordan ulike former for innovativ mikromobilitet (for eksempel lastesykler, elektriske sparkesykler) vil transformere behov for utforming av parkering og bygg. Vårt fokus var på hvordan en utbygger kan legge til rette for dette – samt å finne ut hva som er attraktive og intuitive løsninger for menneskene som skal bo der.
Dette oppnådde vi
Våre funn peker på tiltak rundt hvordan det er mulig å designe for adferdsendring i mobilitetsvaner, i tillegg til å gi spennedne innsikt i drivere og barrierer for den enkeltes mobilitetsvalg. Ved å fokusere på detaljer som "den gode sykkelparkeringen" og se mobilitet som et puslespill, der hver del må passe perfekt inn, kan vi gjøre stressende hverdagslogistikk om til en hverdag som fungerer. Vår utforskning åpner for innovative forretningsmodeller som setter miljøet først, samtidig som det tilbyr praktiske og tiltalende løsninger for beboerne.
Sånn gjorde vi det
Prosjektet innebar intervjuer med nøkkelpersoner i mobilitetsindustrien og observasjoner av daglige reiserutiner, samt to eksperimenter i Living Lab.
Eksperiment 1:
Hvordan kan elektriske lastesykler integreres i beboeres dagligliv? Det første eksperimentet handlet om å undersøke hvordan bygg og byplanlegging kan tilrettelegges for mikromobilitet. Dette eksperimentet overrasket stort ved å vise at en kan endre reisevaner relativt raskt, også for de som ikke hadde troen på å bruke lastesykler før de prøvde!
Fem beboere fikk muligheten til å teste skreddersydde lastesykler fra Whee! tilpasset deres individuelle behov og livsstil. Deltakernes reisevaner og erfaringer ble nøye fulgt opp gjennom samtaler og appen TravelVu, noe som ga oss verdifull innsikt i hvordan lastesykler kan bli en større del av fremtidens transportløsninger.
Eksperiment 2:
Hvordan kan vi skape den gode og sikre sykkelparkeringen? Vi observerte at mange beboere unngikk å bruke sykkelparkeringen fordi den ikke opplevdes trygg og brukervennlig nok. Dette eksperimentet lærte oss mye om design og flyt av parkering for mikromobilitet, i tilegg til hvordan viktige faktorer som opplevd sikkerhet for sykkel og beboer er viktig for å bruke løsningen. Innsiktene resulterte i konkrete anbefalinger, kalt “Designprinsipp for den gode sykkelparkeringen”. Deltakere fra det første eksperimentet testet tre forskjellige parkeringsalternativer: deres vanlige sykkelbod, løsning levert av Baia Mobility (se bilde nedenfor), og en egen sykkelparkering i 1. etasje lagd spesielt for dette eksperimentet. Som i det første eksperimentet, fulgte vi opp beboeres erfaringer og reisemønster gjennom samtaler og kvantitativ registrering i appen TravelVu.
Interessert i å høre mer om dette prosjektet?
Harald Selås, harald@comte.no
Harald er psykolog, og har arbeidet to år med klinisk behandling ved norske sykehus. I Comte Bureau kobler han sin forståelse av menneskets psykologi og atferd med designprosjekter. Han brenner for å skape et grønnere og bedre samfunn for alle.