Smartere arbeid med maskinlæring og kunstig intelligens

Vi har hjulpet Folkehelseinstituttet (FHI) med en viktig oppgave:

Å evaluere bruken av maskinlæringsprogramvare i arbeidet deres. Gjennom en kvalitativ innsiktstudie har vi bistått med å løfte fram de menneskelig behovene og utfordringene knyttet til implementeringen av ny og avansert teknologi.

Hvilket problem løste vi

FHI ønsket å gjennomgå hvordan de ansatte opplevde å ta i bruk maskinlæring for å samle, gjennomgå og vurdere nasjonal og internasjonal forskning. Behovet for rask litteraturgjennomgang skjøt fart under Covid 19-pandemien, der helt nye utfordringer måtte belyses for myndighetene med grundig data i løpet av få dager.

Akselerert av de siste årenes ekstreme utvikling av kunstig intelligens og språkmodeller, ønsket FHI et menneskelig perspektiv: Hvilke utfordringer møter de ansatte når de tar i bruk ny teknologi? Hvilke erfaringer har de så langt, og hvordan har det påvirket arbeidsprosessene?  Hvilke bekymringer finnes blant medarbeidere og ledere, og hvilke gevinster ser man allerede i dag?

Dette oppnådde vi

Vårt arbeid har resultert i innsikter som direkte bidrar til et større forskningsprosjekt med fokus på anvendelsen av maskinlæring og kunstig intelligens i vitenskapelig arbeid, og spesifikt på å utforske holdninger, barrierer og erfaringer rundt maskinlæring samt generell endringsprosess. 

Ved å utforske de ansatte sine erfaringer og perspektiver, viser rapporten en vei fremover mot en mer effektiv og teknologisk avansert praksis innenfor forskningen. Rapporten fremhever nødvendigheten av støtte, tilpasset opplæring og en gjennomtenkt tilnærming til integrering av teknologi, og viser vei for hvordan FHI kan lede an i hvordan å effektivt bruke maskinlæring som ressurs.

Sånn gjorde vi det

Gjennom en kombinasjon av kvalitative intervjuer og rammeverksanalyser, dykket vi dypt inn i de ansattes erfaringer for å forstå både utfordringer og muligheter som fulgte med implementeringen av ny teknologi. Denne tilnærmingen ga oss verdifulle innsikter som løfter frem de menneskelige og organisasjonelle perspektivene ved implementering av ny teknologi.


Interessert i å høre mer om dette prosjektet?

Adrian Hasnaoui Haugen, adrian@comte.no

Adrian er både interaksjondesigner og sosialantropolog, noe som gir et meget godt utgangspunkt for å løse problemer på en innovativ og brukersentrert måte. Gjennom de siste 7 årene har han med sitt samfunnsengasjement utviklet seg som en dyktig formidler, kvalitativ analytiker og innholdsprodusent av video og artikler.


Comte Bureau

Comte Bureau help you innovate and create better services, products and environments. We firmly believe that it’s possible to create value for clients, and at the same time shape the future in a responsible way.

We are an interdisciplinary team consisting of social scientists, architects, graphic designers, service designers, product designers and business consultants. And whether the goal is to rethink a public service, improve a brand concept or design a space we use the same approach which start with a deep understanding of people - followed by a development of solutions responding to their needs.

Our unique combo of competence allows us to develop customer experiences within a wide range of businesses. And through collaboration, innovation and creativity we want to inspire people to adopt new behaviors that can have a positive impact on our surroundings.

https://comte.no/
Forrige
Forrige

Sosial bærekraft i boligutvikling

Neste
Neste

Nye løsninger for bærekraftig mobilitet i boligprosjekter