Nye brukerreiser for Stavanger rådhus

Stavanger Rådhus eksteriør totalhabiliteres renovasjon arkitektur tjenestedesign universell utforming

Hva betyr det egentlig å lage et rådhus for “alle”? Vi har jobbet med Stavanger kommune for å kartlegge, analysere og designe fremtidens brukerreiser for det nye rådhuset.

Hvilket problem løste vi

Rådhuset i Stavanger sentrum skal totalrehabiliteres. Det er bygd i 1963, men skal nå fornyes og rustes for fremtiden. Det skal være et bygg for alle, det skal være lettere tilgjengelig, og ha fokus på universell utforming og menneskene som skal bruke bygget.

Dette oppnådde vi

Det tverrfaglige teamet vårt, med én designer og én arkitekt, samarbeidet tett med kommunens prosjektleder. Gjennom kvalitativt innsiktsarbeid har vi kartlagt hvem som skal bruke rådhuset, og hvilke aktiviteter bygget skal og bør kunne romme. Vi identifiserte mønstre og underliggende behov, og oversatte innsikten til planløsninger og brukerreiser.

Brukerreise Stavanger rådhus vielse brukerreise customer journey planløsning utforming av bygget kontaktpunkter

Leveransen gir seks overordnede anbefalinger til utformingen av bygget, og 24 konkrete tiltak. For å vise effekten og følgene av anbefalingene, lagde vi plantegninger for de fire etasjene. Vi fylte tegningene med innbyggere, ansatte og besøkende, og viste hvordan fremtidens brukerreiser og kontaktpunkter kan se ut. Slik fikk vi frem fortellingene bak tegningene, og kunden var svært fornøyd med en lett tilgjengelig og engasjerende leveranse.

Sånn gjorde vi det

I dette prosjektet kombinerte vi vår kompetanse på tjenestedesign med vår arktiektkompetanse. I evalueringen av prosjektet ble særlig de følgende positive effektene trukket frem av oppdragsgiver:

En åpen og fleksibel tilnærming.

Det var en smidig prosess, der veien fra forslag eller idé til en ny skissert løsning var kort. Dette bidro til at man kom lenger i diskusjonene.


Prosessen bidro til forankring og eierskap.

Prosjektgruppen opplevde at vi bygde en felles forståelse av formålet til det nye rådhuset. Det vekket engasjement og bidro til at flere involverte seg i viktige beslutninger.


Visualisering lar flere engasjere seg.

Lettleste plantegninger med visuelle brukerreiser gjorde det enkelt for mange å sette seg inn i og forstå problemstillingene som ble diskutert. Man ser for seg bruken av bygget, og hva ulike løsninger vil kunne føre til. “Fortellingene bak tegningene” ble tydelige.


Lene Comte Bureau

Interessert i å høre mer om dette prosjektet?

Lene Haus, lene@comte.no

Lene er senior arkitekt og tjenestedesigner i Comte Bureau. Hun har erfaring fra tjenestedesign- og omstillingsprosjekter i offentlig sektor, som arkitekt, og som konseptutvikler. Hun brenner for å omstille bygg- og anleggssektoren - så vi bygger grønnere, smartere og mer sosialt. Hun har selvfølgelig også hatt sin egen arkitektpraksis, Haus Studio.


Comte Bureau

Comte Bureau help you innovate and create better services, products and environments. We firmly believe that it’s possible to create value for clients, and at the same time shape the future in a responsible way.

We are an interdisciplinary team consisting of social scientists, architects, graphic designers, service designers, product designers and business consultants. And whether the goal is to rethink a public service, improve a brand concept or design a space we use the same approach which start with a deep understanding of people - followed by a development of solutions responding to their needs.

Our unique combo of competence allows us to develop customer experiences within a wide range of businesses. And through collaboration, innovation and creativity we want to inspire people to adopt new behaviors that can have a positive impact on our surroundings.

https://comte.no/
Forrige
Forrige

Et kosthold som er bra for kropp og klima

Neste
Neste

Økt kvalitet på trygghetsskapende velferdsteknologi