Vi vil ha et effektivt besøk på gjenbruksstasjonen og en synlig klimagevinst

I 2023 skal en større og grønnere versjon av Haraldrud gjenbruksstasjon stå klar til å ta imot 550.000 besøk i året. Oslo sin befolkning må resirkulere mer. Vi har bistått Renovasjonsetaten i arbeidet med å designe fremtidens gjenbruksstasjon.

Hvilket problem løste vi

Vi jobbet med gjenbruksstasjonen på Haraldrud og minigjenbruksstasjonen på Sørenga. Et gjennomgående trekk er at mange fremdeles ser på stasjonene som “dynga” og reflekterer lite over den verdien de er med på å skape. Vi har vært opptatt av å få frem de miljømessige og samfunnsøkonomiske gevinstene ved å sortere riktig, nettopp fordi vi tror det vil kunne motivere kundene til å sortere bedre. Samtidig må brukeropplevelsen være god – og besøket effektiv. Hvordan kan vi få til alt dette?

Dette oppnådde vi

En hovedlærdom fra prosjektet er at gode kundeopplevelser må skapes på to nivåer. For det første skal besøket på stasjonen være enkelt og effektivt. For det andre må de besøkende oppleve at de gjør et klimatiltak som nytter. Vi tror balansen mellom kundenes “Effektivitetsreise” og deres “Verdireise” er nøkkelen til en god kundeopplevelse i fremtiden.  


Effektivitetsreisen beskriver tiltak for at kundene får gjort det de skal - så enkelt som mulig. Tydelig skilting, differensiering mellom “proffene” og de “uerfarne” privatbrukere, samt nyttige ekstratjenester er noen av tiltakene.

Verdireisen beskriver tiltak for at kunden skal se at resirkulering og gjenbruk nytter. Kunden må forstå hvorfor de trenger å bidra. Denne historien bør formidles i alle kontaktpunkt, og tydeliggjøres i hele infrastrukturen på stasjonen.

Sånn gjorde vi det

I begynnelsen av prosjektet brukte vi mye tid på stasjonene. Her snakket vi med kunder og ansatte og observerte samspillet mellom dem. Vi testet også selv ut tjenesten og fikk selv erfare hvordan gjenbruk gjøres i dag. Vi mener designmetodikk kan bidra til å effektivisere og redusere ressursforbruket. Stadig flere produkter blir organisert som tjenester, og denne utviklingen er avhengig av at vi utvikler brukervennlige og helhetlige løsninger. På samme måte kan design bidra til bedre materialgjenvinning, økt deling og større fornybar innsats i befolkningen.


Interessert i å høre mer om dette prosjektet?

Erlend Nyhammer, erlend@comte.no

Erlend startet Comte Bureau i 2008. Han har mastergrad i sosiologi fra Universitetet i Oslo. Han jobber med kreativitet, innovasjon og strategi innenfor en stor bredde av virksomheter. Han er en dyktig fasilitator og formidler, og en skarp rådgiver med god forretningssans.


Comte Bureau

Comte Bureau help you innovate and create better services, products and environments. We firmly believe that it’s possible to create value for clients, and at the same time shape the future in a responsible way.

We are an interdisciplinary team consisting of social scientists, architects, graphic designers, service designers, product designers and business consultants. And whether the goal is to rethink a public service, improve a brand concept or design a space we use the same approach which start with a deep understanding of people - followed by a development of solutions responding to their needs.

Our unique combo of competence allows us to develop customer experiences within a wide range of businesses. And through collaboration, innovation and creativity we want to inspire people to adopt new behaviors that can have a positive impact on our surroundings.

https://comte.no/
Forrige
Forrige

Få nærkontakt med Porsgrunns industrikultur

Neste
Neste

Fra 186 til 10 personer i kø for kommunal bolig