Designsprint for samhandling
I Bydel Frogner tok vi tak i en vanlig utfordring i offentlig sektor: Hvordan kan vi forbedre samhandlingen og unngå at alle jobber i sine egne siloer? I løpet av fem dager samlet vi ledere fra 10 avdelinger, inkludert NAV, for å finne løsninger sammen.
Hvilket problem løste vi
Til tross for gode intensjoner, ender mange kommuner og bydeler opp med mer silotenkning enn ønskelig. Man forholder seg til sin tjeneste, sitt budsjett og sitt regelverk. Om dette blir for rigid, kan det gå utover tjenestekvaliteten og skape frustrasjon hos både brukere og ansatte.
Dette oppnådde vi
Deltakerne lærte designtenkning i praksis og fikk nye perspektiver på tvers av avdelingene. Vi utviklet “SAMSTERK” – en plattform som gjør samarbeid enklere. Hovedfunksjonen er "Kombo", en digital assistent som hjelper med å samhandle rundt bydelens tjenester. Den skal redusere uenigheter og konflikter rundt ressursbruk.Vi bygde en prototype av denne løsningen, som kan tas videre i bydelens utviklingsarbeid.
Sånn gjorde vi det
Vi brukte en brukersentrert og inkluderende tilnærming, med designsprintmetodikken som verktøy. Dette ga oss en strukturert prosess med rask beslutningstaking og høyt tempo. Prototyping og testing var viktige for å finne ut hva som fungerer, og våre designere hjalp deltakerne visualisere ideene sine. Vi oppsummerte prosessen og lærdommene i en metodebok som bydelens innovasjonsteam vil bruke videre.
Interessert i å høre mer om dette prosjektet?
Erlend Nyhammer, erlend@comte.no
Erlend startet Comte Bureau i 2008. Han jobber med kreativitet, innovasjon og strategi for et bredt spekter av virksomheter. Erlend er en dyktig fasilitator og formidler, kjent for sin skarpe rådgivning og gode forretningssans.