Fra 186 til 10 personer i kø for kommunal bolig
Med Sarpsborg kommune kartla vi brukernes utfordringer i møte med den kommunale boligtjenesten, og lagde konseptet “Hjemveien”. Etter implementering var var køen en tyvendedel. Tjenesten ble to år senere nominert til både Innovasjonsprisen og Østfoldprisen, og arbeidet er trukket frem av OECD som et eksempel til etterfølgelse.
Hvilket problem løste vi
Kommunale sosialboliger er et svært viktig velferdstiltak. Samtidig er det kostbart, og systemet er tregt. Sarpsborg kommune erfarte at mange bodde mye lenger i sosialboligene enn intensjonen med ordningen. Hvordan kan vi skape mer helhetlige og koordinerte boligtjenester til Sarpsborg kommunes innbyggere, som raskere gjør folk i stand til å skaffe seg egen bolig?
Dette oppnådde vi
“Hjemveien” er en veiledningsmappe og en samtalemetodikk rettet mot alle som har en kommunal bolig - uten å være formet fra tjenestenes perspektiv. Guiden sørger for at de forskjellige delene av kommunen gir klar og lik informasjon til brukerne, samtidig som brukerne selv kan finne frem til informasjon. Dette frigjør mye tid for de ansatte hvor de kan utføre andre viktige oppgaver. Guiden leder frem mot å søke Startlån som er det første skrittet mot å eie egen bolig.
Den inneholder også en veiledningsmappe til alle som har fått startlån. Her står det om alt som skjer på visning, ulike boformer og budgivning. De forklarer også ulike ord og uttrykk som brukes i forbindelse med et boligkjøp.
Interessert i å høre mer om dette prosjektet?
Erlend Nyhammer, erlend@comte.no
Erlend startet Comte Bureau i 2008. Han har mastergrad i sosiologi fra Universitetet i Oslo. Han jobber med kreativitet, innovasjon og strategi innenfor en stor bredde av virksomheter. Han er en dyktig fasilitator og formidler, og en skarp rådgiver med god forretningssans.