En helsestasjon for ungdom - bygget med tjenestedesign

Alle norske kommuner skal tilby helsestasjon for ungdom (HFU), men for mange ungdommer i Norge er tilbudet ikke godt nok. Sammen med Stavanger kommune har vi utviklet en moderne helsestasjon på ungdommens premisser. I et nyskapende samarbeid mellom Smartbyen Stavanger og Universitetet i Stavanger har vi utviklet brukerreiser, wayfinding, kommunikasjon og kontaktpunkter. Stavanger kommune vant Innovasjonsprisen 2023 på HFU-dagene i regi av Sex og Samfunn for dette arbeidet.

Hvilket problem løste vi

Stiftelsen Sex & Samfunn mener at det er vanskelig for norske kommuner å levere tjenester som i tråd med de nasjonale faglige retningslinjene for helsestasjon for ungdom. I rapporten Har ungdom i kommunene et likeverdig tilbud? peker stiftelsen på mange problemer ved tjenestetilbudet, som kan gå utover seksuell, psykisk og generell helse hos mennesker i en sårbar og formativ alder.

Tilgjengelighet til selve helsestasjonen, til personell med riktig kompetanse og at disse er tilgjengelige til riktig tid trekkes frem som utbredte og viktige utfordringer. I tillegg er ressurssituasjonen i kommunen utfordrende. Mange helsestasjoner mangler både riktig utstyr og tilstrekkelig med personell for å sikre et bredt og godt nok tilbud. Stavanger kommune har tatt tak i denne utfordringen i forbindelse med flytteprosesser i kommunen.

Dette oppnådde vi

Prosjektet har bidratt til gode resultater på flere områder: 

  • Nytt, digitalt køsystem er implementert. Dette gir en bedre brukeropplevelse enn tidligere, og gir også kommunen nyttig data for å kunne tilpasse tjenestene sine videre. 

  • Nytt venteområde, der ungdommens behov for diskresjon balanseres med et lyst og  inviterende design for å redusere stigma ved å oppsøke helsestasjonen. 

  • Tydelig wayfinding. Mange ungdommer er nervøse i møtet med helsestasjonen, og tydelig wayfinding letter opplevelsen. 

  • Ny rutine for testresultater som innebærer at alle brukere får tilbakemelding om sitt testresultat gjennom Helsenorge, dersom de har tatt selvtest klamydia/gonoré, også når testresultatet er negativt.

  • Nytt kommunikasjonsmateriell som reduserer feil når ungdommen tar selvtester.

I tillegg var prosjektet en del av videreutdanningen i tjenestedesign ved Universitet i Stavanger, og kompetanseoverføring og involvering av kommunens medarbeidere har vært en viktig del av arbeidet.

Sånn gjorde vi det

Prosjektet ble gjennomført med en inkluderende, brukerdrevet tjenestedesignprosess. Kommunen hadde selv samlet mye innsikt i ungdommens behov og opplevelser. Vi samarbeidet med kommunen om å analysere og strukturere kunnskapen om til testbare ideer, konsepter og brukerreiser. Basert på lærdommer fra testene, justeringer, og nye tester utviklet vi ferdige løsninger. Vi anbefalte romprogram, utviklet wayfinding, kommunikasjonsmateriell og visuell profil. 

Dette prosjektet fungerer som et vendepunkt for Helsestasjon for Ungdom i Stavanger og etablerer en ny standard for hvordan offentlige helsetjenester kan møte ungdomshelse på en inkluderende og omsorgsfull måte. Ved å anvende tjenestedesign, kommunikasjon, og interiørdesign, har vi tatt tak i et vesentlig helseproblem og skapt et mer innbydende og støttende miljø for ungdom.

Alle fotografier: Stavanger kommune

Illustrasjoner: Comte Bureau


Lene Comte Bureau

Interessert i å høre mer om dette prosjektet?

Lene Haus, lene@comte.no

Lene er senior arkitekt og tjenestedesigner i Comte Bureau. Hun har erfaring fra tjenestedesign- og omstillingsprosjekter i offentlig sektor, som arkitekt, og som konseptutvikler. Hun brenner for å omstille bygg- og anleggssektoren - så vi bygger grønnere, smartere og mer sosialt. Hun har selvfølgelig også hatt sin egen arkitektpraksis, Haus Studio.


Comte Bureau

Comte Bureau help you innovate and create better services, products and environments. We firmly believe that it’s possible to create value for clients, and at the same time shape the future in a responsible way.

We are an interdisciplinary team consisting of social scientists, architects, graphic designers, service designers, product designers and business consultants. And whether the goal is to rethink a public service, improve a brand concept or design a space we use the same approach which start with a deep understanding of people - followed by a development of solutions responding to their needs.

Our unique combo of competence allows us to develop customer experiences within a wide range of businesses. And through collaboration, innovation and creativity we want to inspire people to adopt new behaviors that can have a positive impact on our surroundings.

https://comte.no/
Forrige
Forrige

Utvikling av mikronett i Hovinbyen

Neste
Neste

Konsept for nye aktivitetshus for ungdom